Blog
  • Hoofdpagina

… en nog meer slaap!

Door Bart de Mol 0
27.04.2017

Kom je al makkelijker in slaap (zie het artikel van vorige week)? Ja, maar het zou nog beter kunnen? Hieronder nog drie slaaptips:

  • Probeer eens om vanaf een uur voordat je gaat slapen geen mentale fysieke of emotionele activiteiten meer te ondernemen. D.w.z. geen beddengoed verschonen of sporten, geen emails van je werk lezen of een spannende serie kijken en geen lastige gesprekken meer met je partner of met een vriend(in) op whatsapp.
    Gevolg is dat het gedeelte van je zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor activatie op een lager pitje komt te staan. Daardoor krijgt het slaaphormoon melatonine de ruimte om zn werk te doen waardoor jij vanzelf moe wordt.
  • het lichaam zoekt naar balans. Teveel in bedtijden variëren helpt je (helaas:p) niet om makkelijk in slaap te vallen wanneer jij dat wilt. Iemand die regelmatig na twaalven naar bed gaat en vervolgens graag om half elf wil inslapen vanwege een toets of een belangrijke meeting de volgende dag zit daar vermoedelijk met slaperige oogjes.
  • Alcohol voor het slapen gaan kan helpen om in slaap te komen. Helaas zorgt het er wel voor dat je kwalitatief minder slaapt en is er een grote kans dat je halverwege de nacht wakker wordt en een onrustig gevoel hebt. Een gevolg van het slaaphormoon melatonine dat niet heeft kunnen aanhechten op de slaapreceptoren in je brein.

Wat een saai leven wordt dat he? Nee hoor, maak vooral af en toe een uitzondering.. dat houdt de boel soepel..

Ideeën voor een onderwerp van volgende week zijn welkom. Ik lees graag je reactie!

Tags voor dit berecht

Auteur: Bart de Mol

Reacties
0

Laat een reactie achter