Blog
  • Hoofdpagina

Slaap, slaap en nog eens slaap…

Door Bart de Mol 0
27.04.2017

Deze week het thema SLAAP. Een gemiddeld persoon heeft genoeg aan 7,5 a 8 uur. Een uurtje langer voor pubers en een half uurtje minder voor senioren. Wisten jullie dat je gedurende de eerste 6 uur van de nacht voornamelijk fysiek herstelt en gedurende de laatste 1.5 a 2 uur voornamelijk mentaal/ emotioneel oplaadt? Dat heeft te maken met REM-slaap en diepe slaap.

Mocht je regelmatig wakker worden na 6 uur slaap, en niet direct weer slaap kunnen vatten, dan kan het helpen om onderstaande suggesties te bekijken. Want laten we eerlijk zijn: niemand zit erop te wachten moe aan de dag te beginnen.

Wat zou je zelf kunnen doen?

  • Zorg dat je ruim een uur voordat je gaat slapen geen blauw licht meer ziet op je telefoon of tablet. Gebruik de apps Twilight (Android) of Flux (Apple) om je scherm rustiger te maken. Het legt een rood/oranje waas over je scherm heen waardoor de aanmaak van melatonine (slaaphormoon) niet verstoort raakt. Beter is het natuurlijk nog om je telefoon helemaal niet meer te gebruiken dan, maar goed.. we weten allemaal hoe dat soms gaat
  • Schrijf alle dingen die morgen voor jou van belang zijn op! Zo voorkom je dat je gaat malen en je ”werkgeheugen” van je hersenen gaat gebruiken dat ervoor zorgt dat je onrustig wakker wordt en niet meer inslaapt.

Volgende week nog 3 manieren om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van je slaap verbetert! Tot dan!

En oja… ideale slaaptijd voor het gros van ons: van 11 tot 7!

Tags voor dit berecht

Auteur: Bart de Mol

Reacties
0

Laat een reactie achter