Blog
  • Hoofdpagina
07
09
2017

Voorkom een lunchdip, eet een salade!

Door Bart de Mol 0

Word je ook regelmatig moe na een maaltijd? Heb je ook een energiedip na de lunch?

Veel mensen hebben last van vermoeidheid na een grote maaltijd. Dit is niet vreemd als je bekijkt wat we regelmatig op ons bord hebben liggen of uit de hand eten: brood. Brood bevat veel koolhydraten, waardoor onze bloedsuikerspiegel snel stijgt en ons lichaam al haar energie moet steken in het verwerken van deze maaltijd. Gelukkig is daar een oplossing voor. Maak kennis met: de salade!

Het lichaam heeft dagelijks verschilende soorten bouw- en brandstoffen nodig om energie uit te halen; namelijk eiwitten, vetten en koolhydraten. Een energielek ontstaat wanneer je hier te veel van binnen krijgt, maar ook bij een tekort. Het grote voordeel van een salade is dat je al deze bouw- en brandstoffen in één maaltijd kunt verwerken. Het is daarbij van belang dat je weet hoe je de salade samen kunt stellen.

Er is nogal een aantal misconcepties over salades. Hieronder de meeste besproken misconcepties:

Misconceptie 1: Als je een salade eet, heb je al snel weer trek.

Veel mensen die een salade eten krijgen al snel weer trek. Dit is goed mogelijk, maar is makkelijk te verhelpen door een belangrijk (en vaak missend) ingrediënt: peulvruchten. Peulvruchten zijn groenten zoals tuinbonen, kikkererwten of kapucijners. Deze groenten zijn gezond en zitten boordevol met vezels die ervoor zorgen dat de grootste honger gestild wordt. Op deze manier blijft de salade gezond en raak je erdoor gevuld.

Misconceptie 2: Er zit veel te weinig smaak aan een salade.

Ook dit is geheel afhankelijk van wat je in de salade verwerkt. Een salade is goed op smaak te brengen met smaakversterkende ingrediënten, zoals feta, zalm, olijven of tonijn. Deze ingredïenten zijn smaakvol en bevatten belangrijke vetten.

Misconceptie 3: Als ik een salade eet, dan mis ik de zoete smaak.

Deze misconceptie is ook waar, mits je de samenstelling van de salade verandert of een voor een andere oplossing kiest. Je kunt meer zoetigheid in de salade kwijt door middel van stukjes appel, rozijnen of cherrytomaatjes. Mocht dit niet werken óf je hebt na het eten van de salade nog behoefte aan iets zoets, dan kun je ervoor kiezen om na de salade een (zoet) stuk fruit te eten in de vorm van een appel, nectarine of een handje blauwe bessen.

Het is duidelijk dat een salade vol met belangrijke ingrediënten een energiedip kan voorkomen én ook nog eens lekker kan zijn. Maar waar bestaat zo’n salade dan uit? Je kunt hier zelf in variëren, maar het is belangrijk om de volgende brand- en bouwstoffen erin te verwerken:

  1. Saladevulling (vol met vitamines en mineralen, maar zonder al te veel brandstof).     Voorbeelden hiervan zijn: sla, komkommer, paprika, tomaat, courgette, aubergine. Deze kan je er onbeperkt in doen.
  2. Koolhydraten (met vezels). Bijvoorbeeld: tuinbonen, linzen, avocado. Kies er 2!
  3. Eiwitten, zoals ei, kip, vis, kaas of vega-producten zoals tempeh of tofu. Kies er 2!
  4. Vetten, waaronder noten, olijven of kaas. Kies er 2!

Op deze manier krijg je alle belangrijke voedingsstoffen binnen, sla je de middagdip over en ben je productiever op je werk of in je privé-leven. Mocht je meer over voeding en energie willen weten, kijk dan even op de website (zie de succesverhalen van Els en Jeffrey) of neem contact op met Improve4Life via facebook of mail (info@improve4life.nl).

Plaats eventuele tips of trucs hieronder in de comments om de salade nóg lekkerder te maken en voor nu: Eet smakelijk!

Auteur: Bart de Mol

Reacties
0

Laat een reactie achter